Relacja czatu z zarządem Grupy AMBRA: Efekty inwestycji widoczne będą w ciągu najbliższych 2-3 lat
Obrazek użytkownika Czaty
23 lut 2023, 14:07

„Efekty inwestycji widoczne będą w ciągu najbliższych 2-3 lat” - relacja czatu z zarządem Grupy AMBRA

W czwartek, 23 lutego 2023 r. odbył się czat inwestorski z prezesem zarządu Grupy AMBRA, Robertem Ogórem oraz wiceprezesem, Piotrem Kaźmierczakiem. Podczas spotkania rozmawialiśmy o wynikach finansowych za I półrocze 2022/2023 roku. Inwestorzy zadawali również pytania o sytuację na rynku wina, politykę dywidendową oraz potencjalne akwizycje.

W spotkaniu wzięło udział 560 osób, a zarząd odpowiedział na blisko 30 pytań. Zapraszamy do lektury całej relacji z czatu.

Obrazek użytkownika Janusz Maruszewski
Janusz Maruszewski

Grupa AMBRA publikuje wyniki finansowe za I półrocze 2022/2023 roku. Robert Ogór, prezes zarządu oraz Piotr Kaźmierczak, wiceprezes zarządu przedstawią obecną sytuację finansową spółki oraz opowiedzą o perspektywach rozwoju na rynku wina.

 

Spotkanie rozpocznie się w czwartek, 23 lutego 2023 r. o godz. 11:00. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.

 

W przypadku chęci zadania kilku pytań, prosimy je zadawać pojedynczo i za każdym razem klikać przycisk "Wyślij". Ułatwi to przedstawicielom spółki odpowiadanie na pytania.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Dzień dobry! Witamy wszystkich na kolejnym czacie poświęconym omówieniu naszych wyników półrocznych i zapraszamy do zadawania pytań.

Obrazek użytkownika Anonim
Bartosz B.

Dzień dobry. czy w ostatnim kwartale w spółce dało się odczuć jakieś pozytywne trendy np wzrostu popytu w seggmentach?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Tak, najszybciej rósł rynek win musujących, a na tym tle nasze marki wyróżniały się dynamiką wzrostu, szczególnei DORATO w Polsce i ZAREA w Rumunii. Również bardzo dobrze rozwijał się rynek napojów bezalkoholowych dla dzieci. Sprzedaż naszych marek - PICCOLO w Polsce i ROBBY BUBBLE za granicą - rosła z dynamiką 20%.

Obrazek użytkownika Anonim
Bartosz B.

Jak duży wpływ na wynik miała sytuacja makroekonomiczna w ostatnim kwartale?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Dochody rozporządzalne konsumentów obniżyły się. Wpływ miała na to inflacja i nienadążający za nią wzrost płac. Rosły również ceny win i innych alkoholi. Wpłynęło to na zmniejszenie się ilości zakupów konsumenckich prawie wszystkich kategorii alkoholowych.

Obrazek użytkownika Anonim
Andrzej

Mając na uwadze dynamicznie rosnącą w ostatnich latach rolę piw bezalkoholowych w portfolio browarów jak oceniają Państwo możliwość realnego rozwoju segmentu win dealkoholizowanych w Polsce w ciągu najbliższych lat, czy oceniają Państwo że tak młody i nietypowy segment ma możliwość rozwoju w dłuższej perspektywie? Dziękuję.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Piwo bezalkoholowe stało się trwałym elementem na liście napojów wielu konsumentów. Bezalkoholowe alkohole tzn. produkty pozwalające korzystać i uczestniczyć w sytuacjach typowych dla "alkoholowych symbolizacji" i emocji odpowiadają na konkretne potrzeby konsumentów. Również wina musujące oraz wina bezalkoholowe mają w naszej ocenie trwałą perspektywę rozwoju.

Obrazek użytkownika Anonim
Inwestor

Które rynki zagraniczne, na których obecna jest AMBRA mają szansę na najszybszy wzrost?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Jesteśmy obecnie na następujących rynkach zagranicznych: W Czechach, na Słowacji i w Rumunii. Najszybciej, w tempie ponad 12% rosła sprzedaż w Rumunii. Największy wpływ miała sprzedaż win musujących ZAREA. Dynamika sprzedaży w Czechach i na Słowacji wyniosła 5,4% w walutach lokalnych. Nieco wolniej niż w poprzednich okresach rosła tam sprzedaż win musujących MUCHA SEKT. Obydwa te rynki mają znaczny potencjał wzrostu, widzimy także możliwość rozszerzania portfolio i przyspieszenia rozwoju.

Obrazek użytkownika Anonim
Marian

Czy Spółka rozważa rozszerzenie działalności na szybko zdobywający popularność rynek piw rzemieślniczych?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nie zamierzamy wchodzić na rynek piw rzemieślniczych. Mamy ambitne plany rozwoju w rynku win i alkoholi premium i będziemy się skupiać na ich realizacji.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy widzicie już Państwo jakieś spowolnienie wzrostu kosztów, które dotychczas utrudniało osiąganie wyższych rentowności?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Niestety nie, większość kosztów nadal rośnie i nie widzimy spowolnienia wzrostu.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy aktualny "kryzys" sprawił, że już można zacząć się rozglądać nad jakimiś potencjalnymi celami akwizycyjnymi?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Mimo, że nasza strategia rozwoju jest oparta na wzroście organicznym, nie przestaliśmy obserwować potencjalnych celów akwizycyjnych. W przypadku akwizycji mamy bardzo konkretne oczekiwania. Szukamy marek lub firm z dużym potencjałem, wpisujących się w naszą strategię, do których jesteśmy w stanie coś wnieść, by zwiększyć ich wartość.

Obrazek użytkownika Anonim
Andrzej

Jakie są zapatrywania na dalsze podnoszenie cen produktów, czy w przypadku dalszego wzrostu kosztów powoli zbliżamy się do ściany z cenami i realnym jest ryzyko dalszego zmniejszania marzy?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Jak pokazują wyniki, podejmujemy wysiłki reagowania na rosnące koszty podnoszeniem cen produktów. Pomimo niewystarczającej skali podwyżek skutkującej obniżeniem rentowności marży o 1,7 p.p. atrakcyjność naszych produktów i marek u konsumentów pozwala osiągać równowagę między poziomem sprzedaży, wielkością marży oraz rosnącymi kosztami operacyjnymi. Skutkuje to przynajmniej utrzymaniem poziomu zysków Grupy. Ponieważ rosnące koszty dotykają w podobnym stopniu również naszego otoczenia i produktów konkurujących wierzymy, że również w przypadku konieczności dalszych podwyżek cen uda nam się utrzymać równowagę i popyt na nasze marki z dobrym wynikiem dla akcjonariuszy.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy zatrzymanie wzrostu sprzedaży ilościowej wpływa na poziom inwestycji, czy jednak spodziewać się podobnych (lub wyższych) nakładów jak w latach poprzednich?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nie zamierzamy zmniejszać tempa inwestycji. Nie są one w pierwszym rzędzie nakierowane na wzrost mocy produkcyjnych. Najważniejsze cele to zwiększanie efektywności produkcji i jakości naszych produktów oraz zmniejszanie wpływu na środowisko. Dlatego lekki spadek wolumenów nie wpłynie istotnie na plany inwestycyjne.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy presja inflacyjna zmieniła jakoś trwale nawyki konsumentów? Czy wróci w państwa strategii "premiumizacja"?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Na ocenę trwałych zmian jest dzisiaj jeszcze za wcześnie. Społeczeństwa i gospodarki Europy Wschodniej będą jednak nadal należeć do grupy krajów i rynków awansu i wzrostu. To dotyczy również perspektyw i aspiracji konsumenckich, w tym dalszego wzrostu rynku wina.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Akwizycje w 2023 - możliwe czy mało prawdopodobne?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Regularnie monitorujemy rynek i badamy możliwość sensownych akwizycji zwiększających wartość spółki dla akcjonariuszy.

Obrazek użytkownika Anonim
Tom

Dzień dobry,
czy spółka ma potrzebę dalszego zwiększania zadłużenia? Czy planowane są dalsze inwestycje wymagające finansowania zewnętrznego?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Mamy nadal bardzo niski poziom zadłużenia. Zadłużenie zmienia się u nas sezonowo. Najwyższy poziom występuje na koniec grudnia. Jednak nawet w tym okresie zadłużenie pozostawało wyraźnie poniżej jednokrotności EBITDA, a w kolejnych miesiącach będzie spadać. Zamierzamy finansować znaczącą część inwestycji ze środków własnych, a pozostałą korzystając z finansowania zewnętrznego. Nie potrzebujemy i nie spodziewamy się jednak znaczącego wzrostu zadłużenia.

Obrazek użytkownika Anonim
Pluto

Capex za ostatnie 12 miesięcy to ok. 30 mln. Ile z tego to inwestycje odtworzeniowe? A ile we wzrost sprzedaży?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nasze inwestycje nie mają ani charakteru czysto odtworzeniowego, ani zwiększania mocy produkcyjnych. Priorytetem jest efektywność i jakość. W tym rozumieniu wszystkie inwestycje będą umożliwiać wzrost zysków, chociaż nie przede wszystkim przez wyższe ilości wyprodukowanych produktów, a raczej ich wyższą rentowność.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jakie jest Państwa nastawienie na najbliższe 2-3 lata? Czy znajdzie się tu miejsce na optymizm? Pytam rynkowo i dywidendowo.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Optymizm to nie tylko oczekiwanie dobrej pogody, ale przede wszystkim chęć na przyszłość i posiadanie aktywnego scenariusza sukcesu. W trudniejszych okresach pomysły i projekty na przyszłość znaczą i ważą nawet więcej, gdyż kreują większą różnicę. Rynkowo i biznesowo jesteśmy optymistami i zamierzamy inwestować w przyszłość. Dywidenda będzie również wynikiem tej równowagi.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

W ostatnich latach spółka notowała szybki wzrost sprzedaży w Czechach, teraz wzrost zanotował niższą dynamikę niż rynek polski. Jak spółka wypadła tutaj na tle rynku i jakie mają Panowie oczekiwania dla tego rynku na 2023?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Konieczne podwyżki cen zostały na rynku czeskim wprowadzone przez nas wcześniej niż zrobiła to konkurencja. Dlatego sezon grudniowy przeszliśmy w utrudnionych okolicznościach. Osiągnięcie efektów podwyżek na całych rynkach odtworzy w najbliższych miesiącach cenowe status quo, co pozwoli nam na lepsze wykorzystanie potencjałów dalszego wzrostu.

Obrazek użytkownika Anonim
Bartosz

Kiedy możemy spodziewać się planów dotyczących jakich przejęć i czy będą to przejęcia w krajach gdzie Ambra jest już obecna, czy może w nowych krajach?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

O przejęciach informujemy po ich przeprowadzeniu, dlatego nie publikujemy planów akwizycji. Informacje wyprzedzające nie sprzyjają finalizacji korzystnych transakcji. Na pewno chcemy być aktywni akwizycyjnie, przy zachowaniu zgodności tych przejęć z naszą strategią zwiększania wartości spółki dla akcjonariuszy.

Obrazek użytkownika Anonim
Bartosz

Jak wygląda plan rozszerzania geograficznie działalności społki (rynki, daty)?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nie planujemy rozszerzenia geograficznego działalności. Koncentrujemy się na dotychczasowych rynkach, które mają nadal duży potencjał.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy będą otwarcia nowych sklepów Centrum Wina w 2023?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Planujemy otwarcia sklepów przyulicznych dla lepszego zrównoważenia naszego miksu lokalizacji oraz lepszego pokrycia mapy popytu przez mniejsze placówki. Na rok 2023 planujemy otworzyć kilka nowych sklepów.

Obrazek użytkownika Anonim
Andrzej

Czy polityka zwiększania kwot wypłacanych dywidend będzie kontynuowana czy może myślą Państwo o ewentualnym zamrożeniu poziomu dywidend w przypadku spełnienia się ryzyk związanych ze spowolnieniem gospodarczym i dalszym wzrostem kosztów?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Chcemy kontynuować wzrost dywidend, natomiast działamy w szybko zmieniającym się otoczeniu i za wcześnie jest jeszcze na proponowanie kwoty dywidendy do wypłacenia za rok 2022/2023. Przyjdzie na to czas po zakończeniu tego roku obrotowego.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy uważają państwo, że do końca roku obrotowego tzn. do końca tego półrocza spółka jest w stanie utrzymywać wzrost przychodów jednocześnie przy mniejszym wzroście kosztów?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

W drugim półroczu staramy się utrzymać dynamikę sprzedaży (przychody netto, wolumen sprzedaży) osiągniętą w pierwszych 6 miesiącach.

Obrazek użytkownika Anonim
Paweł R.

Które z kosztów działalności firmy mogą jeszcze rosnąć znacząco w następnych kwartałach?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Większość kosztów będzie rosnąć, szczególnie że podwyżki cen np. energii i mediów odczuwamy coraz bardziej. Odpowiada za to efekt niskiej bazy, ponieważ koszty te kontraktowaliśmy o około rok wcześniej. Koszty większości usług obcych rosną w tempie inflacji.

Obrazek użytkownika Anonim
Zdzisław

Czy sklepy "Centrum Wina" i ogólnie obszar handlu detalicznego odpowiada za dużą część przychodów? Czy planowane są inwestycje w tym zakresie?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nie, sklepy Centrum Wina to około 5% przychodów Grupy. Zamierzamy otwierać dalsze sklepy i inwestować w rozwój sieci.

Obrazek użytkownika Anonim
Andrzej

Czy mówiąc o segmencie premium macie Państwo na myśli najbliższy okres czy raczej długi termin? Pytanie w kontekście zmniejszających się dochodów rozporządzalnych konsumentów i potencjalnej niechęci do wydatków w segmencie premium w najbliższym czasie.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Obserwujemy od roku zatrzymanie procesu premiumizacji, gdyż wartościowy wzrost rynków ledwie pokrywa stopę wzrostu cen. Średnioterminowo zakładamy powrót gospodarek i społeczeństw regionu do trendu zwiększania realnych dochodów oraz aspiracji konsumpcyjnych.

Obrazek użytkownika Anonim
Wilk z GPW

Dzień dobry,
O ile szacunkowo mogą poprawić rentowność planowane inwestycje i kiedy można się spodziewać pierwszych zauważalnych korzyści z inwestycji?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Efekty inwestycji widoczne będą w ciągu najbliższych 2-3 lat. Ich wpływ na rentowność produkcji będzie znaczący, chociaż produkcja to mniej niż połowa sprzedaży Grupy.

Obrazek użytkownika Anonim
Zbigniew

Czy i w jakim stopniu planują Państwo dalsze inwestycje w OZE? Czy panele fotowoltaiczne w Biłgoraju w istotnym stopniu pomogą Państwu ograniczyć koszty zakupu energii?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Jesteśmy zainteresowani inwestycjami w OZE i przygotowani do nich. Jednak bariery administracyjne hamują nasz rozwój. Panele w Biłgoraju ograniczą koszty o około 30%.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jakie są postępy w budowie farmy fotowoltaicznej, czy może już jest gotowa?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Farma jest zbudowana i gotowa. Trwają procedury związane z dopuszczeniem do eksploatacji.

Obrazek użytkownika Anonim
R.R.

Czy zaskoczył państwa znaczny wzrost w segmencie napojów bezalkoholowych?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Od dawna czekaliśmy na możliwość testowania potencjału tego nowego trendu, który na kilku rynkach zachodnich (Niemcy, UK) stworzył już znaczące segmenty rynkowe. Dzisiaj wina bezalkoholowe rozwijają się szybko nie tylko w Polsce, ale również w innych krajach regionu np. w Czechach.

Obrazek użytkownika Anonim
Grzegorz

Jak u Państwa kształtuje się marża na produkcji własnej , a jaka na towarach?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Marże na poziomie EBIT-u są zbliżone.

Obrazek użytkownika Anonim
investor

Czy odczuwacie presję płacową ze strony pracowników ?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

W trudnych warunkach udaje nam się utrzymać równowagę pomiędzy rozwojem modeli wynagrodzeń i systemów motywacji a zdolnościami do osiągania pozytywnych wyników ekonomicznych.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Mamy nadzieję, że odpowiedzieliśmy na większość postawionych zagadnień. Serdecznie dziękujemy za pytania i za okazane zainteresowanie naszą spółką. Już dzisiaj zapraszamy na kolejne spotkanie po wynikach 3 kwartału.

Zostaw swój e-mail: przypomnimy Ci o zbliżającym się czacie, na kilka minut przed jego rozpoczęciem

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.