PKP Cargo, kórego CAPEX w 2023 roku wyniósł 1,72 mld zł, planuje w związku z trwającym spowolnieniem na rynku, mniejsze inwestycje w 2024 roku - poinformował PAP Biznes p.o. prezesa i członek zarządu ds. finansowych Maciej Jankiewicz.
"W 2023 roku w grupie wydaliśmy na inwestycje ponad 1,7 mld zł. Poza wydatkami na unowocześnianie taboru, w tym lokomotyw wielosystemowych pozwalających znacząco wydłużyć trasy, uruchomiliśmy terminal intermodalny w Zduńskiej Woli Karsznicach. Ponieśliśmy też wydatki związane z IT" - powiedział p.o. prezesa.
"W związku z tym, że sytuacja rynkowa pokazała, że to spowolnienie jest dłuższe niż było oszacowane wcześniej, plany inwestycyjne na pewno ulegną rewizji. Tegoroczny CAPEX powinien być niższy niż w 2023 roku. Będą wydatki na tobor, bo to nasza baza potencjału dla realizacji kontraktów. Chcemy też skupić się na dalszej profesjonalizacji tych linii biznesowych i zadań, do których dedykowane są spółki zależne" - dodał.
Capex Grupy w 2023 r. osiągnął poziom 1.721,4 mln zł, co oznacza 121,8 proc. wzrostu rdr.
Wśród ubiegłorocznych inwestychji był terminal multimodalny Zduńska Wola-Karsznice, kóry kosztował blisko 143,2 mln zł brutto, przy wsparciu ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.
"W zeszłym tygodniu podpisaliśmy list intencyjny w Radomsku na budowę kolejnego terminala intermodalnego. Prowadzimy tam prace przygotowawcze. To będzie mniejszy terminal niż w Zduńskiej Woli Karsznicach i główne wydatki inwestycyjne to perspektywa przyszłego roku. Będziemy aplikować o środki unijne dla tego projektu. Chcemy dalej rozwijać naszą sieć terminali, kolejne inwestycje są w przygotowaniu" - powiedział Jankiewicz.
Grupa PKP Cargo posiada obecnie 25 terminali przeładunkowych, w tym 12 intermodalnych lub łączących funkcje terminala intermodalnego i konwencjonalnego.
Ewa Pogodzińska
(PAP Biznes), #PKPepo/ osz/